Jak radzę sobie z cerą mieszaną skłonną do trądziku?

08:30
Tak, jestem posiadaczką jednego z najczęściej występujących rodzajów skóry u osób dorosłych. Skóra mieszana łączy w sobie cechy skóry tłustej i suchej. Tzw. strefa T to skóra tłusta z nasilonym wydzielaniem sebum na czole, nosie i brodzie, błyszcząca, z zatkanymi porami, z tendencją do zaskórników i stanów zapalnych. Strefa sucha - policzki i szyja, na skutek niedoboru wydzielania sebum i braku ochronnego płaszcza lipidowego, jest przesuszona, napięta, szorstka, nawet łuszcząca się, wrażliwa i skłonna do podrażnień. 


Główną przyczyną występowania trądziku przy tego rodzaju skórze są czynniki hormonalne, u mnie tak właśnie jest. Nasila się to przede wszystkim w okresie przed ,,damskimi sprawami". Odpowiada to za powstawania większego łojotoku. Nadmierne przetłuszczenie skóry nie jest jednak wyłączną przyczyną powstawania niedoskonałości. Wolniej złuszczająca się warstwa rogowa naskórka zamyka ujścia gruczołów łojowych, powodując zaleganie w ich wnętrzu wydzieliny. Początkowo prowadzi to do powstawania zaskórników, czyli małych grudeczek, które mogą być przykryte czarnym "daszkiem" utlenionej keratyny. Niektóre zaskórniki gromadzą więcej wydzieliny i przyciągają komórki zapalne z krwi, co powoduje znaczne powiększenie wymiarów grudek. 

Pielęgnacja cery mieszanej skierowana jest na oba obszary: tłuste i suche. Preparaty do mycia strefy tłustej powinny zawierać delikatne, naturalne środki powierzchniowo czynne, składniki ułatwiające złuszczanie naskórka oraz składniki regulujące gruczoły łojowe. Dodatkowo preparaty powinny zawierać składniki łagodzące. Należy także pamiętać o odpowiednim nawilżaniu. 

W tym poście chciałabym oprócz charakterystyki przedstawić kilka moich porad, które mogą ułatwić obchodzenie się z tą cerą:
1) Jedną z najważniejszych zasad przy obchodzeniu się z taką cerą, ale ciężką do wykonywania jest niedotykanie twarzy. Im mniej dotykamy twarzy w ciągu dnia tym lepiej. Dzięki temu nie przenosimy na buzie bakterii, które znajdują się na rękach. Po za tym dotykając swoją twarzy możemy coś na niej wyczuć np. jakiś pryszcz i mamy od razu ochotę to wycisnąć, albo wręcz z twarzy zdjąć.
2) Jeżeli już nie dotykamy twarzy to też jej nie drapiemy. Jak zaczynamy coś rozdrapywać roznoszą się na około wszystkie bakterie, co powoduje ryzyko powstania kolejnych zmian. Po drapaniu pozostają również ślady, a krostka lub jej blizna goi się dużo dłużej.
3) Kolejną ważną kwestią jest odsączanie sebum z twarzy. Jeżeli widzicie, że w ciągu dnia buzia zaczyna się błyszczeć, nie nakładajcie na nią kolejnej warstwy pudru, ponieważ zapycha to strasznie pory. Należy najpierw odsączyć nadmiar sebum wydzielonego przez naszą skórę bibułkami czy chusteczką higieniczną albo nawet papierem toaletowym, a dopiero potem, jeśli jest to konieczne nałożyć puder.
4) Posiadaczką takie cery polecam nie nosić makijażu w domu. Jeśli nie musicie się malować, nie róbcie tego.
5) Siedzimy w domu bez makijażu i wtedy fajnie jest z dwa razy dziennie przemywać twarz tonikiem, czy innym specyfikiem, dzięki czemu zmyjemy nadmiar zanieczyszczeń, sebum, a skóra pozostaje ciągle świeża. 

Mam nadzieję, że ten artykuł się komuś przyda. Jeżeli chcecie, abym opisała inne rodzaje skóry dajcie mi znać.

10 komentarzy:

  1. Nie mój typ cery, ale na pewno artykuł komuś się przyda.

    OdpowiedzUsuń
  2. Właściwie stosuję się do wszystkiego :D

    OdpowiedzUsuń
  3. 1, 5 roku temu pojawiły się u mnie problemy ze skórą. skonsultowałam się z dermatologiem i teraz moja twarz wygląda tak jak nigdy dotąd, rzadko pojawiają się niespodzianki. ale mam suchą skórę a nie tłustą czy mieszaną. nawet do pracy nie maluję się codziennie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama musiałabym wyprać się do dermatologa, ale po prostu nie mam na to czasu.

      Usuń
  4. Ja odkąd zaczęłam antykoncepcję to moja buzia wygląda znacznie lepiej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie mogę jej stosować niestety bo zaraz będę ważyła 80 kg.

      Usuń
  5. Na co dzień stosuje każdą z tych zasad:)

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.